Mitä on Racketball?
Lähde: http://www.racketball.fi/ (Suomen Racketball-liitto ry (SRBL))
Racketball on squashkentällä pelattava mailapeli, joka tuo uuden ulottuvuuden vanhoille squashkonkareille ja helposti opittavan lajin niin aloittelijoille kuin lapsillekin. Alkuun pääsee huomattavasti helpommin kuin squashissa, mutta kokeneille kilpapelaajillekin riittää haasteita enemmän kuin riittävästi.
Racketballia voi harrastaa missä tahansa mistä löytyy squashkenttä. Kentän lisäksi tarvitset racketballiin mailan, pallon ja pelikaverin. Kun nämä ovat kasassa, voit nauttia maailman parhaasta liikuntamuodosta. Ensimmäisillä kerroilla voit vuokrata välineet paikalliselta hallilta.
Miksi?
Helpoin mailapeli oppia ja pelata. Loistava peli lapsille. Erittäin hyvä yli 50-vuotiaille mailapelaajille. Terveysvaikutukset jopa parempia kuin squashissa: pitkät pallorallit polttavat kaloreita ja kehittävät lihaksistoa, sydäntä sekä verenkiertoelimistöä.
Pelin idea ja säännöt:
Pelin ideana on lyödä palloa vuorotellen etuseinään. Pelaajat yrittävät juoksuttaa toisiaan ympäri kenttää ja lyödä palloa niin vaikeisiin paikkoihin kaverille, ettei hän enää saisi palautettua palloa etuseinään ylä- ja alarajan väliin.
Racketballin säännöt eroavat squashista ainoastaan syötön osalta: syöttö lyödään pompun jälkeen ja syöttöviivaa etuseinässä ei ole. Jos syöttö lentää suoraan takaseinään, vastaanottaja saa jättää lyömättä, jolloin syöttäjällä on kakkossyöttö, mikä ei enää saa mennä suoraan takaseinään.
Ylhäällä kentän seinissä kiertää ylärajat, joiden yläpuolella pallo ei saa osua seinään. Etuseinässä alin viiva on alaraja, minkä alapuolelle pallo ei saa osua. Lattiassa olevat viivat ovat vain syöttöjä varten; syöttäjän toisen jalan on oltava pienessä syöttöruudussa ja syötön on tiputtava toisen puolen kenttäneljännekselle.
Pallo saa pompata lattiassa vain kerran. Suoraan ilmastakin saa ja kannattaa lyödä. Palloa saa lyödä etuseinään myös taka- ja sivuseinien kautta.
Pisteen saa, kun kaveri ei onnistu palauttamaan palloa etuseinään sääntöjen puitteissa. Pallon voittaja saa aina pisteen ja erä pelataan 11:een pisteeseen, kuitenkin vähintään kahden pisteen erolla. Racketball-ottelun voittaa se, joka voittaa ensin kaksi erää, eli paras kolmesta erästä.
Jos kaveri jää joko lyönnin tai liikkumisreitin eteen, saa lyöntivuorossa oleva pyytää letiä, jolloin kyseinen palloralli ja piste pelataan uudestaan. Jos tilanne on niin räikeä, ettei lyöntivuorossa oleva pelaaja voi mitenkään lyödä osumatta kaveriin, saa hän siitä suoraan pisteen, eli stroken. Suomen Racketball-liitto ry (SRBL)